> program profilaktyki
program profilaktyki
Program profilaktyki 


PROGRAM PROFILAKTYKI

Podstawa prawna:
- Ustawa o systemie oświaty (zapis postulujący wprowadzenie programów profilaktycznych)

- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z 24.04.1997r.

- Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (D.U. nr 10, poz. 96)

- Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu z dnia 9.11.1995r.

- Rozporządzenie MENiS w sprawie podstawy programowej z dnia 26.02.2002r. D.U nr 51, poz.458) z późniejszymi zmianami

- Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19.08.1994r.

 

Program powstał na bazie:
- środowiskowej diagnozy stanu i potrzeb

- analizy aktów prawnych

- analizy Programu Wychowawczego Szkoły

- obserwacji zachowań uczniów

    Program Profilaktyki jest dostosowany do potrzeb rozwojowych naszych uczniów oraz do środowiska. Opisuje        w sposób całościowy wszystkie treści i działania profilaktyczne skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Według diagnozy nie było zdarzeń związanych ze stosowaniem środków szkodliwych (narkotyków, alkoholu, dopalaczy) i przemocy, niemniej jednak w szkole zostały opracowane procedury postępowania w w/w sytuacjach.

 

Cele programu:
Cel główny

      Profilaktykę w naszej szkole rozumiemy jako proces wspierający zdrowie psychiczne i fizyczne ucznia poprzez pomoc i towarzyszenie uczniowi w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz w nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom.

 

 

Cele szczegółowe

1.Propagowanie wśród uczniów znajomości prawa i zasad przestrzegania go.

2. Przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym.

3.Budowanie  poczucia tożsamości i własnej wartości oraz wiary  w siebie.

4. Doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, wyrażania własnych uczuć i emocji, kształtowanie postaw asertywnych, przeciwdziałanie agresji.

5.Rozwijanie umiejętności poszukiwania rozwiązań w sytuacjach trudnych i radzenia sobie ze stresem.

6. Promocja zdrowia i zdrowego stylu życia. Kształtowanie wśród uczniów postaw promujących zdrowy i aktywny styl życia.

    7.Propagowanie bezpiecznych zachowań wśród uczniów, bezpiecznego      

      korzystania z Internetu

8.Wyposażenie uczniów, rodziców i nauczycieli w wiedzę o uzależnieniach (od narkotyków, dopalaczy i innych  szkodliwych środków odurzających)

9.Promowanie życia bez nikotyny, alkoholu, narkotyków i środków psychotropowych.

 

Kierunki działań
- Pomaganie w nabywaniu nowych umiejętności zgodnych z zasadami zdrowego stylu życia

- Organizacja w szkole spotkań tematycznych

- Doskonalenie umiejętności nauczycieli poprzez udział w szkoleniach

- Realizacja elementów programów profilaktycznych na wszystkich zajęciach

- Pedagogizacja rodziców

- Wzbogacanie biblioteki szkolnej o publikacje dotyczące profilaktyki

- Zaangażowanie pracowników szkoły, rodziców i uczniów w realizację programu

- Realizacja programów profilaktycznych ogłaszanych przez Sanepid m.in.”Trzymaj formę”, „Znajdź właściwe rozwiązanie”, „Nie pal przy mnie proszę”

- Włączenie się w akcję „Dopalacze kradną życie”

- Opracowanie procedur postępowania w przypadku: podejrzenia,              że uczeń jest pod wpływem szkodliwych substancji, posiada nieznaną substancję, nauczyciel znajdzie nieznaną substancję, wobec ucznia stosującego przemoc wobec innych lub uniemożliwiającego prowadzenie zajęć.

Uwagi o realizacji
Program przeznaczony jest dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Proponuje się jego realizację poprzez:

- godziny do dyspozycji wychowawcy klasy

- oddziaływanie werbalne (rozmowy, pogadanki), filmy

- dyskusje, dzielenie się doświadczeniami

- apele szkolne, udział w konkursach

- kontynuację współpracy z instytucjami na rzecz profilaktyki

- współpracę z rodzicami, policją, poradnią pedagogiczną, parafią, pielęgniarką, pedagogiem szkolnym, gminną  komisją ds. profilaktyki

IV. Spodziewane efekty

- wzrost wiedzy wśród uczniów, rodziców na temat przemocy, uzależnień oraz przeciwdziałanie im

- umiejętne radzenie sobie w pojawiających się sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami

- wzrost pozytywnych zachowań w stosunku do starszych, kolegów i samego siebie

- dokonywanie przez uczniów wartościowych i sensownych wyborów

- wzrost umiejętności asertywnych zachowań

-rozumienie współzależności z otaczającym środowiskiem i odpowiedzialność za jego stan

 

PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA

 

Planowane działania
Klasa, grupa wiekowa
Osoby odpowiedzialne

Prowadzenie zajęć w ramach profilaktyki zdrowotnej:

- zdrowy styl życia, higiena osobista, prawidłowe odżywianie, problemy wieku dojrzewania
              0 – VI
Wszyscy nauczyciele

 

Realizacja programów profilaktycznych ogłaszanych przez Sanepid(zadania na każdy miesiąc – współzawodnictwo )
              0 – VI
Wszyscy nauczyciele,

Pielęgniarka

Nauczyciel przyrody

 

Przygotowanie apeli:

- o szkodliwości palenia papierosów,

używania narkotyków i dopalaczy
              0 – VI
Nauczyciel przyrody

 

Przeprowadzanie pogadanek przez pielęgniarkę szkolną nt. odżywiania, higieny osobistej

- plakaty tematyczne
              0 – VI
Pielęgniarka,

nauczyciel plastyki

 

ZAPOBIEGANIE NIEPOWODZENIOM SZKOLNYM

 

 

Planowane działania
Klasa, grupa wiekowa
Osoby odpowiedzialne

 

Diagnozowanie uczniów z problemami w nauce, poznawanie ich przyczyn
        0 - III
Wychowawcy

 

Organizowanie pomocy w danym zakresie; na lekcji, zajęciach wyrównawczych, poza lekcjami

 – pomoc w odrabianiu prac domowych
         I - VI
Wszyscy nauczyciele

 

Kierowanie ucznia do poradni psychologiczno – pedagogicznej na wniosek rodzica lub opiekuna
        0 - III
Wychowawcy

 

Wzbogacanie wiedzy nauczycieli, rodziców nt. niepowodzeń szkolnych (literatura, prelekcje, szkolenia);

Współpraca szkoły z PPP i rodzicami
        0 - VI
Dyrektor szkoły, Wychowawcy

 

Indywidualne podejście do ucznia z deficytami
        I - VI
Wszyscy nauczyciele

 

Kontrola obowiązku szkolnego
        0 - VI
Dyrektor szkoły,  wychowawcy

 

Wskazanie uczniom możliwości i formy pomocy w sytuacjach trudnych, udzielanie wsparcia

        I - VI
Wszyscy nauczyciele

 


ZAPOBIEGANIE PRZEMOCY I AGRESJI

 

 

Planowane działania, klasa, grupa wiekowa, osoby odpowiedzialne

Organizowanie spotkań, pogadanek z policją, strażą pożarną
        I - VI
Dyrektor szkoły,  wychowawcy,policja

 

Projekcja filmów o sposobach rozwiązywania konfliktów na lekcjach wychowania do życia w rodzinie, lekcjach z wychowawcą,
         I- VI
Wychowawcy, nauczyciel informatyki

 

Projekcja filmów, pogadanki na temat cyberprzemocy na lekcjach zajęć  komputerowych
         I - VI
Nauczyciele zajęć komputerowych

 

Wprowadzanie podczas zajęć lekcyjnych elementów ćwiczeń

i muzyki relaksacyjnej
         I - VI
Wszyscy nauczyciele


Dostrzeganie pozytywnych i negatywnych zachowań uczniów, stosowanie nagród jako wzmocnień pozytywnych i kar zgodnie ze statutem szkoły

         I - VI
Wszyscy nauczyciele

 

Przeprowadzanie apeli o tematyce bezpieczeństwa w Internecie
        0 - VI
Nauczyciel informatyki
Teatrzyki o tematyce związanej z programem profilaktyki szkoły w wykonaniu aktorów

          I - VI
 Aktorzy, Dyrektor

 

 BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SZKOLE I POZA NIĄ

 

 

Planowane działania, klasa, grupa wiekowa,Osoby odpowiedzialne

Zapoznanie dzieci kl. 0 – I z otoczeniem szkoły

       0 – I

Wychowawcy kl. 0 -I

 

Informowanie na apelach, lekcjach wychowawczych

 o zasadach bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią
        I - VI
Dyrektor szkoły, wychowawcy


Uczulanie rodziców i dzieci na zachowanie bezpieczeństwa podczas ferii, wakacji i  w czasie prac polowych
         I - VI
Dyrektor szkoły, wychowawcy


Zapoznanie się i podporządkowanie regulaminom szkolnym

        0 - VI
Wszyscy nauczyciele


Przygotowanie uczniów do zdobycia karty rowerowej
          IV
Nauczyciel techniki

 

Wdrażanie uczniów do udzielania pierwszej pomocy
        IV - VI
Pielęgniarka, nauczyciel wych - fizycznego

 

Lekcje wychowawcze na temat bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań uczniów
         I - VI
Wychowawcy

 

Organizowanie gier i zabaw pod hasłem ,,Bawię się bezpiecznie’’
       0 - III
Wychowawcy kl. 0 –III, nauczyciele świetlicy

 

Organizowanie zajęć pozalekcyjnych w trosce o bezpieczne zagospodarowanie wolnego czasu

         I - VI
Wszyscy nauczyciele


Uruchomienie skrzynki zaufania
         I – VI,

        rodzice, Dyrektor szkoły, koordynator ds. bezpieczeństwa

 


POMOC UCZNIOM Z RODZIN PROBLEMOWYCH I W TRUDNEJ SYTUACJI MATERIALNEJ

 

Planowane działania, klasa, grupa wiekowa, soby odpowiedzialne

1. Niesienie pomocy uczniom wymagającym dożywiania oraz wsparcia finansowego
     Według potrzeb
Dyrektor szkoły, wychowawcy


2. Zbiórka rzeczy używanych, przekazanie ich do rodzin najbardziej potrzebujących
     Według potrzeb
Samorząd szkolny, rada rodziców, katecheta

3. Umożliwienie zakupu podręczników używanych

IV - VI
Samorząd szkolny, nauczyciele przedmiotów

4. Pomoc rodzicom w otrzymaniu dotacji lub refundacji wycieczek, podręczników itp.
             I – VI
Dyrektor szkoły, wychowawcy


5. Wnikliwe rozpoznawanie sytuacji rodzinnej ucznia, współpraca z instytucjami typu: GOPS, policja
      Według potrzeb
Dyrektor szkoły, wychowawcy

 


ZAŁĄCZNIK 1.

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA,

GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE UCZEŃ PRZEBYWA NA TERENIE SZKOŁY POD WPŁYWEM ALKOHOLU, NARKOTYKÓW, DOPALACZY

LUB INNYCH ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH

 

W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że uczeń na terenie szkoły jest pod wpływem alkoholu, narkotyków, dopalaczy lub innych substancji psychoaktywnych pracownicy szkoły podejmują następujące działania:

 

Odizolowują ucznia od reszty klasy i zapewniają opiekę osoby dorosłej
Bezzwłocznie zawiadamiają rodziców
Przekazują ucznia rodzicom za pisemnym potwierdzeniem odbioru dziecka.
Ustalają jak najbliższy termin spotkania z uczniem i jego opiekunami/ rodzicami.
Gdy rodzice odmawiają przyjścia do szkoły dyrektor może zawiadomić policję.
Zdarzenie dokumentuje wychowawca lub inny obecny przy zdarzeniu nauczyciel, spisując możliwie dokładną notatkę.
Dyrektor, wychowawca, pedagog prowadzą rozmowę z rodzicami, w czasie której ustalają dalsze działania wobec dziecka, zasady współpracy między rodzicami i szkołą oraz możliwość uzyskania pomocy specjalistycznej.
Uczeń w obecności rodziców podpisuje kontrakt, w którym zobowiązuje się do zaprzestania używania substancji zmieniających świadomość oraz do przestrzegania zawartych w kontrakcie reguł zachowania.
Nadzór nad wypełnieniem kontraktu sprawują: wychowawca, pedagog i rodzice.
Jeżeli powtarzają się sytuacje dyrektor ma obowiązek powiadomić policję  lub  sąd rodzinny.  


ZAŁĄCZNIK 2.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE UCZEŃ POSIADA SUBSTANCJĘ ODURZAJĄCĄ, ALKOHOL LUB DOPALACZE

1.Nauczyciel tylko w obecności innej osoby dorosłej ma prawo żądać, by uczeń przekazał jemu podejrzana substancję, pokazał zawartość kieszeni czy torby.

Nauczyciel nie może samodzielnie przeszukiwać odzież czy tornistra ucznia.

2.Nauczyciel powiadamia dyrektora szkoły, a dyrektor szkoły rodziców ucznia i wzywa ich do natychmiastowego wstawiennictwa .

3. Gdy uczeń odmawia pokazania zawartości tornistra lub odzieży dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezione środki i zabiera do ekspertyzy.

4. Jeżeli uczeń dobrowolnie odda substancję, nauczyciel zabezpiecza ją i oddaje policji.

5. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, spisując możliwie dokładną notatkę.

 

  ZAŁĄCZNIK 3.

 

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU , GDY NAUCZYCIEL ZNAJDZIE NA TERENIE SZKOŁY NIEZNANĄ SUBSTANCJĘ

 

1.Nauczyciel zachowując środki ostrożności zabezpiecza miejsce znalezienia przed dostępem do niej osób niepowołanych.

2. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły.

3. Dyrektor szkoły wzywa Policję.

4. Po przyjeździe policji dyrektor szkoły lub inna osoba przez niego upoważniona wskazuje miejsce znalezienia substancji oraz informuje o szczegółach zdarzenia.

5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych organów.

6. Zdarzenie dokumentuje nauczyciel spisując dokładną notatkę.

 

ZAŁĄCZNIK 4.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA WOBEC UCZNIA

 STOSUJĄCEGO PRZEMOC FIZYCZNĄ LUB PSYCHICZNĄ WOBEC KOLEGÓW

 

Zachowanie agresywne to: bójki, stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia własnego i innych, wulgarne zachowania, lekceważący i arogancki stosunek do uczniów  i pracowników szkoły, nie respektowanie zrządzeń obowiązujących na terenie szkoły, wymuszanie, zastraszanie, podżeganie do bójek, wyzywanie, dewastowanie mienia szkolnego                 i cudzej własności.

W przypadku stwierdzenia, że uczeń stosuje przemoc/agresję psychiczną lub fizyczną w stosunku do innych osób pracownicy szkoły podejmują następujące działania:

1.Zdecydowanie i stanowczo, nie wdając się w dyskusję, całkowite przerwanie negatywnych zachowań sprawcy wobec ofiary.

2. Rozdzielnie stron.

3. Ustalenie granic: nie dopuszczenie do przejawów agresji wobec siebie jako osoby interweniującej

4. Wezwanie wychowawcy lub pedagoga (ocena zagrożenia i podjęcie decyzji o interwencji)

5. Wychowawca lub osoba będąca świadkiem zdarzenia bezzwłocznie zawiadamia dyrekcję o zdarzeniu .

6. W razie konieczności ofierze zapewnia się opiekę medyczną

7. Wychowawca lub dyrektor powiadamia obie strony konfliktu.

8. Rodzice ofiary są informowani o możliwości powiadomienia przez nich Policji  o zdarzeniu.

9.Ustala się jak najszybciej terminu spotkania rodziców obu stron z wychowawcą i dyrektorem.

10. Pedagog szkolny lub dyrektor wspólnie z wychowawcą prowadzą rozmowę z rodzicami, w czasie której ustalają zasady funkcjonowania dzieci, między którymi doszło do konfliktu, zasady współpracy między rodzicami i szkołą oraz uzyskują informację na temat pomocy  psychologicznej.

11. Uczeń  w obecności rodziców podpisuje kontrakt , w którym zobowiązuje się do zaprzestania używania przemocy.

12. Nadzór nad wypełnieniem kontraktu przez ucznia sprawuje wychowawca.

13.Rodzice poinformowani są o możliwości uzyskania pomocy psychologicznej.

14. Po wyczerpaniu powyższych kroków, w przypadku notorycznie powtarzających się agresywnych zachowań ucznia lub ciężkiego uszkodzenia ciała dyrektor podejmuje decyzję o powiadomieniu Policji i dalszym postępowaniu.

15. Zdarzenia dokumentuje wychowawca lub inny nauczyciel spisując możliwie dokładną notatkę.

 

 

Opublikowane przez: Iwona Janus | Data wprowadzenia: 2016-03-04 10:34:33.

Zobacz:
 statut .  program wychowawczy .  Ochrona Danych Osobowych .  regulamin .  program profilaktyki . 
Data wprowadzenia: 2016-03-04 10:34:33
Opublikowane przez: Iwona Janus
 
Dodatkowe Informacje:
Adres:
Jednostki Organizacyjne
ul. Warecka 42
05-604 Jasieniec
Wójt Gminy
Marek Pietrzak
Kontakt:
Tel: 048 661 35 70
Fax: 048 661 35 81
e-mail: jasieniec@jasieniec.pl