> statut
statut
Statut 

Opracowany na podstawie:

1.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. 2004 Nr 256, poz. 2572 ze zmianami).
2.Rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz. U. 2001 Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami).
3. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 97, poz. 674 z 2006r.) z późniejszymi zmianami.
4. Kodeks Pracy - ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Tekst ujednolicony po zmianie z 1 października 2006 r. Dz. U. Nr 104, poz. 711 oraz akty wykonawcze do tej ustawy ze zmianami.
5. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o Samorządzie Terytorialnym (Dz. U. nr 13 z 1996r. tekst jednolity,
z późniejszymi zmianami).
6. Konwencja o Prawach Dziecka (Dz.U. nr 120 z 1991r. poz. 526 i 527).
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 66 poz. 606) – zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
SPIS TREŚCI

Rozdział I
Postanowienia ogólne…………………………..........................................................3
Rozdział II
Cele i zadania szkoły ..................................................................................................9
Rozdział III
Organy szkoły i ich kompetencje ............................................................................16
Rozdział IV
Organizacja szkoły ...................................................................................................24
Rozdział V
Uczniowie – prawa i obowiązki ...............................................................................31
Rozdział VI
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły ......................................................................34
Rozdział VII
Rodzice .....................................................................................................................41
Rozdział VIII
Tryb rozstrzygania sporów i składania skarg……………………………………….43
Rozdział IX
Innowacje i eksperymenty………………………………………….. ……………...44
Rozdział X
Indywidualny program lub tok nauki……………………………………………….45
Rozdział XI
Zasady gospodarki finansowej szkoły…………………………………… ………...46
Rozdział XII
Postanowienia końcowe ............................................................................................46



Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

1) Szkoła Podstawowa im. ks. Czesława Sadłowskiego w Zbroszy Dużej, zwana dalej „ szkołą”, jest szkołą publiczną.
2) Siedziba szkoły znajduje się w Zbroszy Dużej.
3) W szkole funkcjonuje oddział przedszkolny dla dzieci 3,4 i 5 - letnich.

Oddział Przedszkolny

§ 1a

1)Oddziały przedszkolne zostają utworzone przy Publicznej Szkole Podstawowej
im. ks. Cz. Sadłowskiego w Zbroszy Dużej.

2)Siedzibą oddziałów przedszkolnych jest Publiczna Szkoła Podstawowa
im. ks. Cz. Sadłowskiego w Zbroszy Dużej 30.

§ 2

1) Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Jasieniec.
2) Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Mazowiecki Kurator Oświaty
w Warszawie - Delegatura w Radomiu.

Oddział Przedszkolny

§ 2a

1) Organem prowadzącym oddziały przedszkolne jest Gmina Jasieniec.

2) Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad oddziałami przedszkolnymi jest Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie – Delegatura w Radomiu.

§3

1) Szkoła działa na podstawie aktu o jej utworzeniu, orzeczenia organizacyjnego, ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. i wydanych do niej przepisów wykonawczych oraz niniejszego statutu.

§ 4
1. Rekrutacja uczniów do szkoły:
1) Do sześcioletniej Publicznej Szkoły Podstawowej im. ks. Czesława Sadłowskiego w Zbroszy Dużej przyjmowane są:
a) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły ( Zbrosza Duża, Wierzchowina, Szymanów, Łychów, Leżne, Koziegłowy, Trzcianka, Orzechowo) – na podstawie karty zgłoszenia ;
b) na prośbę rodziców/prawnych opiekunów – na podstawie karty zgłoszenia;
c) dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami oraz jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
2) Zapisu do szkoły dokonują rodzice/prawni opiekunowie.
3) Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci sześcioletnie, a w roku szkolnym 2015/2016 dzieci urodzone po 1 lipca 2008r.
4) uchylony
5) Szkoła informuje rodziców / prawnych opiekunów za pomocą ogłoszeń na:
a) tablicy ogłoszeń w siedzibie szkoły,
b) stronie internetowej szkoły,
c) stronie internetowej gminy, o konieczności zapisania dziecka do klasy pierwszej do 31 marca każdego roku kalendarzowego.
6) Przyjęcie dzieci zamieszkałych poza obwodem szkoły następuje po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
7) Dyrektor szkoły powołuje komisję rekrutacyjną w składzie:
a) pedagog szkolny,
b) nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej w liczbie 2.
8) Postępowanie rekrutacyjne, przeprowadza się w oparciu o harmonogram rekrutacji wprowadzony przez dyrektora szkoły w drodze odrębnego zarządzenia po uprzednim uzgodnieniu harmonogramu
z organem prowadzącym szkoły.
9) W przypadku podjęcia decyzji o nauce w szkole innej niż obwodowa, rodzic/prawny opiekun jest zobowiązany do powiadomienia szkoły obwodowej w formie pisemnego oświadczenia o miejscu realizacji przez ich dziecko obowiązku szkolnego.
10) Postępowanie rekrutacyjne obejmuje łącznie następujące kryteria i liczbę punktów dla każdego kryterium:


 Kryterium ilLiczba pkt.
1. Rodzeństwo kandydata realizuje obowiązek szkolny w szkole - 4pkt.
2. Kandydat uczęszczał do oddziału przedszkolnego w szkole, w której ubiega się o przyjęcie - 4pkt.
3. Miejsce pracy jednego z rodziców jest najbliższe siedziby PSP im. ks. Cz. Sadłowskiego w Zbroszy Dużej - 3pkt.
4. Dogodne położenie szkoły w stosunku do zamieszkania - 2pkt.
5. W obwodzie szkoły zamieszkują krewni kandydata, wspierający rodziców/ prawnych opiekunów, w zapewnieniu mu należytej opieki -  2pkt.

 


11) Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor przeprowadza postępowanie uzupełniające. Zgłoszone karty będą rozpatrywane na bieżąco. Pod uwagę będą brane kryteria wymienione w pkt.1 oraz kolejność zgłoszeń.
12) Komisja rekrutacyjna podejmuje decyzje zgodnie z prawem oświatowym.
13) Do zadań komisji rekrutacyjnej należy:
a) ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego;
b) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych zawierającej imiona i nazwiska;
c) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia. Lista jest opatrzona podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej oraz datą podania jej do publicznej wiadomości;
d) sporządzenie protokołu z postępowania rekrutacyjnego
14) W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych
i nieprzyjętych, rodzic ucznia może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do Publicznej Szkoły Podstawowej
im. Ks. Cz. Sadłowskiego w Zbroszy Dużej.
15) W terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica dziecka z wnioskiem o którym mowa w pkt. 3 komisja rekrutacyjna sporządza uzasadnienie zawierające przyczyny odmowy przyjęcia dziecka, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał
w postępowaniu rekrutacyjnym.
16) W terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia rodzic kandydata może wnieść odwołanie do dyrektora szkoły od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
17) Dyrektor rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do sądu administracyjnego.
18) Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego Publiczna Szkoła Podstawowa im. ks. Cz. Sadłowskiego nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor szkoły przeprowadza rekrutację uzupełniającą.
19) Dane osobowe kandydatów przyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do szkoły.
20) Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w szkole przez okres roku.
21) Liczbę klas pierwszych i ich liczebność ustala dyrektor szkoły na podstawie arkusza organizacyjnego zatwierdzonego przez organ prowadzący.
22) Do poszczególnych klas, w miarę możliwości, zapisuje się:
a) jednakową liczbę uczniów, uwzględniając wiek dzieci;
b) stosuje się zasadę koedukacyjności - równomiernego podziału na dziewczynki i chłopców.
23) Oddział nie może liczyć więcej niż 25 osób.
24) Informację o przydzieleniu dziecka do konkretnej klasy podaje się rodzicom/prawnym opiekunom do wiadomości na zebraniu organizacyjnym, którego termin ustala dyrektor szkoły.
25) Regulamin rekrutacji uczniów do klasy pierwszej Publicznej Szkoły Podstawowej
im. ks. Cz. Sadłowskiego w Zbroszy Dużej dyrektor szkoły podaje do wiadomości do końca lutego danego roku szkolnego.

Oddział Przedszkolny

§ 4a

1) Oddziały przedszkolne funkcjonują przez cały rok.

2) Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej

3) Oddziały przedszkolne pracują od poniedziałku do piątku.

4) Czas realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi 25 godzin tygodniowo.

5) Oddziały przedszkolne funkcjonują przez 5 godzin dziennie.

6) Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25.

7) W miarę potrzeb społecznych może powstać oddział integracyjny, w którym liczba dzieci powinna wynosić od 15 do 22, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.

8) Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do oddziałów przedszkolnych po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej i lekarza określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego
i stan zdrowia.

9) Świadczenia udzielane przez oddziały przedszkolne są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.

10) W oddziałach przedszkolnych na życzenie rodziców organizuje się naukę religii.

11) Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych organizowanych przez Publiczną Szkołę Podstawową i umieszczonych w arkuszu organizacji szkoły na dany rok.

12) Rodzaj dodatkowych zajęć, ich częstotliwość i forma organizacyjna zależą od wyboru rodziców. Zajęcia te finansowane są w całości przez organ prowadzący szkołę.
Czas zajęć prowadzonych dodatkowo, a w szczególności zajęć nauki religii, zajęć rewalidacyjnych
i logopedycznych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić z dziećmi
w wieku 5 lat – około 25 - 30 minut.

13) Organizację i terminy zajęć dodatkowych ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia
w porozumieniu z dyrektorem szkoły.

14) Nauczyciel prowadzący zajęcia dodatkowe zobowiązany jest do systematycznego prowadzenia „dziennika zajęć pozalekcyjnych”.

1. Zasady rekrutacji do oddziałów przedszkolnych:
1) Rodzice dzieci przyjętych do oddziału przedszkolnego corocznie składają na kolejny rok szkolny potwierdzenie woli o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w oddziale przedszkolnym w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego, a rodzice ubiegający się
o przyjęcie po raz pierwszy dzieci, składają karty zgłoszenia w sekretariacie szkoły.
2) Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci:
a) czteroletnie i pięcioletnie;
b) dzieci którym odroczono obowiązek szkolny;
c) w wyjątkowych sytuacjach dzieci 3- letnie.
3) Do oddziału przedszkolnego przyjmuje się dzieci zamieszkałe na obszarze gminy Jasieniec.
4) W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek o którym mowa w pkt. 3, niż liczba wolnych miejsc, na I etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria ustawowe:
a) wielodzietność rodziny kandydata (3+):
- oświadczenie z klauzulą: „jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
b) niepełnosprawność kandydata:
- orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność.
c) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata.
d) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata.
e) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata:
- (c-e) orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności (lub orzeczenie lekarza orzecznika ZUS o całkowitej niezdolności do pracy, lub częściowej niezdolności do pracy).
f) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie:
- prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację, lub akt zgonu,
- oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicami, klauzula „jestem świadomy odpowiedzialności………..”.
g) Objęcie kandydata pieczą zastępczą:
- zaświadczenie od organizatora rodzinnej pieczy zastępczej (centrum pomocy rodzinie – opieka społeczna).
Uwaga: dokumenty potwierdzające spełnienie ustawowych kryteriów są składane w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii, w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu (art. 76a par. 1 kpa “Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub podmiotu” ) albo w postaci kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata).
- kryteria ustawowe mają jednakową wartość.
5) W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na I etapie postępowania rekrutacyjnego lub po zakończeniu tego etapu, oddział przedszkolny dysponuje wolnymi miejscami, na II etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone w Uchwale Rady Gminy Jasieniec z dnia 28 stycznia 2015r. w sprawie ustalenia kryteriów wraz z liczbą punktów w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznych przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.

Kryteria organu prowadzącego – II etap
 Kryterium, liczba punktów oraz rodzaj dokumentu potwierdzającego
1. Pozostawanie rodziców kandydata w zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy lub pobieranie nauki w systemie dziennym; kryterium stosuje się również do rodzica samotnie wychowującego kandydata ; 5 pkt. Oświadczenie rodzica/ów
2. Uczęszczanie rodzeństwa kandydata do tego samego przedszkola lub szkoły, w której prowadzone jest przedszkole; 4pkt.  Oświadczenie rodzica/ów
3. Zadeklarowanie przez rodziców kandydata korzystania przez niego z oferty przedszkola na co najmniej 7 godzin dziennie (łącznie z realizacją podstawy programowej); 2pkt.  Oświadczenie rodzica/ów
Uwaga: każde kryterium może mieć różną wartość.
Jeżeli oddział przedszkolny dysponuje nadal wolnymi miejscami, przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne (kolejność jak wyżej) dla kandydatów zamieszkałych poza obszarem danej gminy.
6) Terminy składania potwierdzeń woli i kart zgłoszeń dziecka, postępowania rekrutacyjnego
i postępowania uzupełniającego określa dyrektor szkoły w uzgodnieniu z wójtem.
7)Rodzic ubiegający się o zapisanie dziecka do oddziału przedszkolnego powinien złożyć :
a) potwierdzenie woli kontynuowania edukacji przedszkolnej w oddziale przedszkolnym
b) kartę zgłoszenia dziecka do oddziału przedszkolnego
oraz dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów ustawowych ( I etap rekrutacji) , oświadczenia potwierdzające kryteria określone przez organ prowadzący ( II etap rekrutacji).
8)Dyrektor szkoły powołuje komisję rekrutacyjną w składzie :
a) pedagog szkolny
b) nauczyciel wychowania przedszkolnego oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
9)Komisja rekrutacyjna podejmuje decyzje zgodnie z prawem oświatowym.
10) Do zadań komisji rekrutacyjnej należy:
a) ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego;
b) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych zawierającej imiona i nazwiska;
c) ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia. Lista jest opatrzona podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej oraz datą podania jej do publicznej wiadomości;
d) sporządzenie protokołu z postępowania rekrutacyjnego.
11) W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych, rodzic ucznia może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do Publicznej Szkoły Podstawowej
im. ks. Cz. Sadłowskiego w Zbroszy Dużej.
12) W terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica dziecka z wnioskiem o którym mowa w pkt. 3 komisja rekrutacyjna sporządza uzasadnienie zawierające przyczyny odmowy przyjęcia dziecka, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał
w postępowaniu rekrutacyjnym.
13) W terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia rodzic kandydata może wnieść odwołanie do dyrektora szkoły od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
14) Dyrektor rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia od komisji rekrutacyjne w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do sądu administracyjnego.
15) Jeżeli liczba dzieci, którym gmina ma obowiązek zapewnić możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego, na obszarze gminy, zgłoszonych podczas rekrutacji do oddziału przedszkolnego przewyższy liczbę miejsc w tych oddziałach, dyrektor szkoły informuje wójta o nieprzyjęciu dziecka.
W tym przypadku wójt jest obowiązany pisemnie wskazać rodzicom inną placówkę, która może przyjąć dziecko.
16) Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego Publiczna Szkoła Podstawowa
im. ks. Cz. Sadłowskiego nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor szkoły przeprowadza rekrutację uzupełniającą.
17) Rekrutacja na wolne miejsca prowadzona jest cały rok.
18) Dane osobowe kandydatów przyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do szkoły.
19) Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w szkole przez okres roku.
20) Oddział przedszkolny nie może liczyć więcej niż 25 osób.
21) Informację o przydzieleniu dziecka do konkretnego oddziału przedszkolnego podaje się rodzicom / prawnym opiekunom do wiadomości na zebraniu organizacyjnym, którego termin ustala dyrektor szkoły.
22) Regulamin rekrutacji uczniów do oddziału przedszkolnego Publicznej Szkoły im. ks. Czesława Sadłowskiego w Zbroszy Dużej dyrektor szkoły podaje do wiadomości do końca lutego danego roku szkolnego.
§ 5

Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 6

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 7

Szkoła posiada własny sztandar, hymn i ceremoniał.

Rozdział II

Cele i zadania szkoły

§ 8

1.Celem Publicznej Szkoły Podstawowej im. ks. Cz. Sadłowskiego w Zbroszy Dużej jest
w szczególności:
1) Kształcenie i wychowywanie dzieci przygotowujące do dalszej nauki w gimnazjum i życia we współczesnym świecie.
2) Prowadzenie dziecka do nabywania i rozwijania umiejętności czytani i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia.
3)Umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesów oraz dążenia do osiągania celów.
4) Rozwijanie wrażliwości moralnej.
5) Wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej i etnicznej dziecka.
6)Rozwijanie umiejętności poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego doświadczeniu dziecka.
7)Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności stosownie do ich rozwoju i zdolności.
8)Rozbudzanie potrzeb korzystania z dzieł myśli ludzkiej i dóbr kultury, rozwijanie wrażliwości estetycznej i zdolności twórczego myślenia, zachęcanie uczniów do samokształcenia.
9)Umożliwianie poznania języka i metodologii dziedzin wiedzy.
10)Ułatwianie rozumienia i poznawania samego siebie, znajdowania swego miejsca w społeczeństwie, przyjmowania odpowiedzialności za siebie i innych.
11)Ułatwianie uczestnictwa w kulturze, sztuce, kulturze fizycznej i sporcie.
12)Rozwijanie wrażliwości moralnej, otwartości na poglądy i potrzeby innych ludzi.
13)Ukształtowanie racjonalnego podejścia do problemów życiowych, w tym do kryzysów okresu dojrzewania i umiejętności ich rozwiązywania.

2. Kształcenie i wychowywanie służy rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowanie dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu na wartości kulturowe Europy i Świata.

3. Starając się zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne dla jego rozwoju szkoła przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności , demokracji , tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości i wolności

4. Zadaniem Publicznej Szkoły Podstawowej ks. Cz. Sadłowskiego w Zbroszy Dużej jest
w szczególności:
1) Zapewnienie opieki i wspomagania rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku, poczuciu więzi z rodziną.
2) Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans.
3) Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie.
4) Stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych dzieci.
5) Stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
6) Inspirowanie aktywności badawczej oraz wyrażania myśli i przeżyć.
7) Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych.
8) Stworzenie uczniom warunków do nabywania oraz utrwalania wiedzy i umiejętności stosownie do ich możliwości psychofizycznych.
9) Kształtowanie postawy dociekliwości i refleksyjności.
10) Zapewnienie młodzieży możliwości korzystania z technologii informatycznej i komunikacyjnej na lekcjach różnych przedmiotów i zajęciach pozalekcyjnych.
11) Poszerzanie wiedzy i umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia i profilaktyką zaburzeń, także patologii społecznej.
12) Rozwijanie poczucia odpowiedzialności i miłości do ojczyzny.
13) Umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej, a przede wszystkim nauki języka oraz własnej historii i kultury.
14) Realizowanie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych.
15) Przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.
16) Umożliwianie uczniom szczególnie uzdolnionym realizacji obowiązku szkolnego indywidualnym tokiem lub programem nauki oraz ukończenie szkoły w skróconym czasie.
17) Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, nauczania indywidualnego, zajęć terapeutycznych, zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, zajęć rewalidacyjnych i rewalidacyjno – wychowawczych.
18) Realizowanie zadań wychowawczych zawartych w Szkolnym Programie Wychowawczym.
19) Współdziałanie z rodziną i wspomaganie jej w wychowaniu.
20) Udzielanie opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna.
21) Sprawowanie opieki nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły z uwzględnieniem obowiązujących przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny, upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń
i sytuacji nadzwyczajnych.
22) Zapewnianie prawidłowej opieki nad uczniami w trakcie organizowanych imprez poza terenem szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi planowania i organizacji wycieczek szkolnych.
23) zaopatrzenie w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe uczniów na poszczególnych poziomach edukacyjnych, zgodnie z harmonogramem określonym w art. 11 ustawy
z dnia 30 maja 2014r. o zmianach ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U.
z 2014r., poz. 811)
24) Zapewnienie opieki w formie zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców - na wniosek rodzica lub ze względu na organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienie opieki w szkole (oczekiwanie na rodzeństwo, zdarzenia losowe).

5. W celu zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii w Publicznej Szkole Podstawowej
im. ks. Cz. Sadłowskiego w Zbroszy Dużej prowadzona jest działalność profilaktyczna organizowana przez pedagoga szkolnego, pielęgniarkę i wychowawców zgodnie ze Szkolnym Programem Profilaktyki.

6. Swoje zadania Publiczna Szkoła Podstawowa im. ks. Cz. Sadłowskiego wykonuje z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji ochrony zdrowia.
7. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości, w szczególności poprzez:
1) Sprawowanie bezpośredniej opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych przez nauczycieli prowadzących te zajęcia.
2) Pełnienie przez nauczycieli dyżurów podczas przerw zgodnie z harmonogramem dyżurów.
3) Przestrzeganie zasad organizowania wycieczek szkolnych i innych form rekreacji poza szkołą, zgodnie z odrębnymi przepisami.
4) Zapewnienie możliwości skorzystania z pomocy pedagoga szkolnego i pielęgniarki.
8. Za bezpieczeństwo ucznia odpowiada szkoła – od momentu jego przyjścia do szkoły do momentu zakończenia przez niego zajęć.

9. skreślony
10. skreślony
11. skreślony
12. skreślony
13. skreślony

14. Minimalne standardy opieki podczas zajęć edukacyjnych to jeden nauczyciel dla grupy uczniów ujętej w planie organizacji szkoły.

15. skreślony
16. skreślony
17. skreślony
18. skreślony
19. skreślony
20. skreślony
21. skreślony
22. skreślony





CELE I ZADANIA ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH

§ 8a

1.Oddziały przedszkolne realizują cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

2.Zakres kształcenia i wychowania określony w podstawie programowej jest rozszerzony
i konkretyzowany w programach wychowania przedszkolnego, według których nauczyciele planują,
a potem realizują zajęcia z dziećmi.

3. Oddziały przedszkolne w równej mierze pełnią funkcje: opiekuńcze, wychowawcze
i kształcące wobec wszystkich dzieci.

4. Oddziały przedszkolne zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki
w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

5. Oddziały przedszkolne wspomagają wszechstronny rozwój dzieci oraz przygotowują je do podjęcia nauki i osiągania sukcesów w szkole.

6. Cele wychowania przedszkolnego w oddziałach przedszkolnych:
1) Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie
w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4). Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi;
5) Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach
i grach sportowych;
7) Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej
i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

7. Zadania oddziałów przedszkolnych:
1) Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
2) Umożliwienie i zapewnienie opieki dzieciom odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości oddziałów przedszkolnych;
3) Zapewnienie warunków umożliwiających dzieciom osiągnięcie „gotowości szkolnej”;
4) Współdziałanie z rodzicami poprzez wspomaganie w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.

8. Powyższe cele i zadania oddziały przedszkolne realizują w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
1) Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
2) Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
3) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka;
4) Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
5) Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
6) Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
7) Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem;
8) Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
9) Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne;
10) Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
11) Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
12) Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
13) Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
14) Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania, wychowanie rodzinne, obywatelskie
i patriotyczne.

9. W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia czas pobytu dzieci w oddziałach przedszkolnych nauczyciele zagospodarowują na:
1) Zabawę dowolną w sali i na świeżym powietrzu;
2) Zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
3) Gry i zabawy ruchowe;
4) Wycieczki i spacery;
5) Czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne;
6) Zajęcia wspomagające rozwój dzieci.

10. Praca wychowawczo-pedagogiczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.

11. Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku dyrektor szkoły na wniosek nauczyciela lub nauczycieli, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.

12. Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami.

13. Nauczyciel może zaproponować również program opracowany przez innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami.

14. Warunki dopuszczenia do użytku programu wychowania przedszkolnego określają odrębne przepisy.

15. Godzina pracy z dziećmi nauczyciela trwa 60 minut.

16. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany
do możliwości rozwojowych dzieci.

17. Oddziały przedszkolne wspomagają wychowawczą rolę rodziny:
1) Pomagają w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
2) Informują na bieżąco o postępach dziecka;
3) Wspólnie z rodzicami uzgadniane są kierunki i zakres zadań realizowanych w oddziałach przedszkolnych.

ZASADY SPRAWOWANIA OPIEKI NAD DZIEĆMI
ZAPEWNIAJĄCE IM BEZPIECZEŃSTWO

§ 8b

1.Oddziały przedszkolne sprawują opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
1) Zapewniają bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w oddziale oraz w trakcie zajęć poza terenem;
2) Zapewniają dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak
i psychicznym;
3) Stosują w swoich działaniach przepisy BHP i PPOŻ;
4) Współpracują z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę możliwości i potrzeb konsultację i pomoc.

2.Rodzice poinformowani są o godzinach rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych.

3.W czasie pobytu dziecka w oddziale przedszkolnym i w trakcie zajęć poza terenem szkoły bezpośredni nadzór sprawuje nauczyciel.

4. Podczas zorganizowanych form zajęć w terenie – wycieczki autokarowe, pobyt w kinie, teatrze, dyrektor zobowiązuje nauczyciela oddziału do uczestnictwa, a także poszerza opiekę
o wyznaczonych pracowników lub rodziców tak, aby jedna osoba odpowiadała za bezpieczeństwo 10 dzieci,
1) Wyjazd zorganizowanej grupy na wycieczkę musi być zgłoszony przez kierownika wycieczki na druku „Karta wycieczki”;
2) Rodzic musi wyrazić pisemną zgodę na uczestnictwo dziecka w wycieczce. Dopuszcza się wprowadzenie druku „zgoda rodzica na uczestnictwo dziecka w wycieczce”;
3) Jeżeli dzieci będą przewożone, to tylko pojazdem do tego przeznaczonym.

5. Przed każdym wyjściem na teren zabaw, teren oraz sprzęt do zabaw musi być sprawdzony przez pracownika szkoły;
1) Jeżeli miejsce w którym mają być prowadzone zajęcia lub stan znajdujących się w nich zabawek, sprzętu, urządzeń technicznych lub innych zjawisk może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel zobowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wyprowadzając dzieci
z miejsca zagrożenia i niezwłocznie powiadomić dyrektora szkoły.

6. Ustalony dzienny harmonogram planu zajęć jest zgodny z zasadami higieny psychicznej dziecka, uwzględniającymi równomierne rozłożenie zajęć w ciągu dnia oraz ich różnorodność:
1) W czasie pobytu w oddziale przedszkolnym dzieci mają zapewniony odpoczynek, ćwiczenia
i zabawy relaksacyjne, uspokajające w formie przystosowanej do wieku i potrzeb;
2) Gdy pozwalają na to warunki atmosferyczne, dzieci powinny codziennie przebywać na powietrzu;
3) Dla dobra dziecka wskazane jest, aby nauczyciel prowadził obserwację warunków rozwojowych oraz środowiska rodzinnego; w przypadku spostrzeżenia konieczności pomocy materialnej lub innej zgłasza problem dyrektorowi i w porozumieniu z nim podejmuje działania w kierunku pomocy lub interwencji
w powołanych do tego instytucjach.

7. W salach zajęć powinna być zapewniona temperatura, co najmniej +18ºC. W przypadku niemożności zapewnienia w salach zajęć w/w temperatury, dyrektor szkoły zawiesza czasowo zajęcia, po powiadomieniu organu prowadzącego.

8. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z oddziału przedszkolnego przez rodziców:
1) Obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do oddziału jest przekazanie go bezpośrednio nauczycielowi;
2) Opieka nad dzieckiem sprawowana jest od chwili przekazania go nauczycielowi, do chwili odebrania przez rodzica lub osobę upoważnioną (pisemna zgoda rodziców), zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;

9. Dziecko należy odebrać punktualnie po zakończeniu zajęć dydaktycznych.
1) Rodzic zobowiązany jest do poinformowania telefonicznie o czasie i przyczynie ewentualnego spóźnienia.

10. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone przez orzeczenie sądowe.

11. W kwestiach spornych dotyczących odebrania dziecka przez osoby nie upoważnione, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić rodzica i policję.

12. W oddziale przedszkolnym nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie bez uprzedniego porozumienia się z rodzicami, z wyjątkiem przypadków wymagających natychmiastowej interwencji lekarza z uwagi na zagrożenie dla życia i zdrowia dziecka.

13. W przypadku choroby zakaźnej dziecka rodzice mają obowiązek zawiadomić dyrektora szkoły, a po upływie choroby przedłożyć nauczycielowi zaświadczenie od lekarza o stanie zdrowia i możliwości przebywania dziecka w oddziale.

§ 9

1.Szkoła przekazuje podstawową wiedzę o człowieku i społeczeństwie,
problemach społecznych i ekonomicznych kraju i świata, o kulturze, środowisku przyrodniczym i jego ochronie, nauce, technice i pracy - rozwijając w uczniach:
- potrzebę doskonalenia swoich zdolności i zainteresowań,
- umiejętność kierowania się w postępowaniu uniwersalnymi zasadami etyki,
- umiejętności współżycia w zespole
-wartościowe cechy woli i charakteru , jak: godność , wrażliwość, samodzielność, odpowiedzialność ,uczciwość, wytrwałość i obowiązkowość,
- nawyki sumiennej i rzetelnej pracy,
- umiejętność planowania i organizowania nauki, pracy i wypoczynku,
- uczestnictwa w pracy zespołowej
- korzystania z różnych źródeł informacji,
- dostrzegania , formułowania i rozwiązywania problemów
- dyskutowania i prezentowania własnych poglądów,
- samokontroli i samooceny efektów własnej pracy,
- docenianie znaczenia nauki i postępu technicznego ,
- umiejętność posługiwania się powszechnie stosowanymi urządzeniami technicznymi ,
- doświadczenia przygotowujące do czynnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym ,
- znajomość zasad higieny osobistej , troski o własne zdrowie i kondycję fizyczną.

2. Szkoła zapewniając uczniom dostęp do Internetu instaluje i systematycznie aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.

3.W szkole mogą być tworzone oddziały międzynarodowe na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 10

1. Szkoła organizuje w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii/etyki dla uczniów na życzenie rodziców /prawnych opiekunów/;
1) życzenie uczestnictwa wyraża się w formie jednorazowego pisemnego oświadczenia woli,
2) w trakcie nauki oświadczenie woli można zmienić,
3) po złożeniu oświadczenia uczestnictwa w odpowiednich zajęciach udział w nich ucznia jest obowiązkowy,
4) w przypadku, gdy uczeń nie uczestniczy w zajęciach wymienionych w pkt 1 szkoła zapewnia opiekę wychowawczą na czas odbywania zajęć,

2. Ocena z religii/etyki umieszczona jest na świadectwie szkolnym;
3. Ocena z religii /etyki/ wlicza się do średniej ocen uprawniających do otrzymania świadectwa
z wyróżnieniem;
4. Oceny z religii /etyki/ nie mają wpływu na promocję ucznia;
5. Ocena z religii /etyki/ w klasach I - III wyrażona jest w skali stopni szkolnych;
6. W przypadku, gdy uczeń uczestniczy w dwóch rodzajach edukacji na świadectwie i w arkuszu ocen umieszcza się ocenę korzystniejszą dla ucznia;
7. Za treści nauczania religii określonego wyznania odpowiadają właściwe władze zwierzchnie kościoła lub związku wyznaniowego;
8. Program nauczania etyki dopuszcza dyrektor szkoły;

Rozdział III

Organy szkoły i ich kompetencje

 11

1. Organami szkoły są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Samorząd Uczniowski
1) Organy wymienione w ust.1 działają na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, a także przepisów wykonawczych i regulaminów jednostkowych. Szkoła zapewnia warunki dla właściwego współdziałania organów, a w szczególności zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
2). Szkoła zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły poprzez:
- wydawanie zarządzeń dyrektora szkoły,
- posiedzenia Rady Pedagogicznej,
- zebrania ogólne i klasowe rodziców,
- spotkania z Radą Rodziców,
- spotkania z Samorządem Uczniowskim,
- inne formy kontaktów doraźnych (telefon, ogłoszenie, informacje na stronie internetowej szkoły ).
Organy Oddziałów Przedszkolnych

§ 11a

1. Organami oddziałów przedszkolnych są:
- Dyrektor Szkoły;
- Rada Pedagogiczna w skład której, wchodzą nauczyciele oddziałów przedszkolnych;
- Rada Rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej w skład której wchodzą przedstawiciele rodziców oddziałów przedszkolnych.

2. Dyrektor szkoły kieruje bieżącą działalnością oddziałów przedszkolnych, reprezentuje je na zewnątrz.

3. Nauczyciele uczący w oddziałach przedszkolnych wchodzą w skład rady pedagogicznej szkoły
i obowiązują ich przepisy i postanowienia dotyczące rady pedagogicznej szkoły zawarte w Statucie Szkoły.

4. Rodzice dzieci uczęszczających do oddziałów przedszkolnych wchodzą w skład Rady Rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej - po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału przedszkolnego – i obowiązują ich postanowienia i przepisy dotyczące Rady Rodziców Publicznej Szkoły Podstawowej zawarte w Statucie Szkoły .

§ 12

1. Dyrektor kieruje działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Do zadań dyrektora szkoły należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły,
- sprawowanie opieki nad uczniami oraz stworzenie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działania prozdrowotne,
- podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów,
- realizowanie uchwał rady pedagogicznej oraz rady rodziców podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
- dysponowanie środkami finansowymi szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły,
- zatwierdza wewnętrzny regulamin pracy i zakres obowiązków pracowników nie będących nauczycielami,
- egzekwuje przestrzeganie przez uczniów i nauczycieli postanowień statutu,
- współdziała z radą rodziców i samorządem uczniowskim,
- tworzy warunki do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów,
- pełni nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców w celu systematycznego doskonalenia ich pracy,
- przewodniczy, przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej zgodnie z regulaminem rady,
- dba o autorytet rady pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli,
- powołuje komisje egzaminacyjne, klasyfikacyjne poprawkowe, stypendialne i rekrutacyjne,
- zwalnia uczniów z zajęć wychowania fizycznego i informatyki na podstawie wydanej przez lekarza opinii,
- udziela zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki – na wniosek lub za zgodą rodziców po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i PP-P,
- zapewnia uczniom bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- zatwierdza wewnętrzny regulamin pracy i zakres obowiązków pracowników nie będących nauczycielami,
- organizuje indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zezwala na wniosek nauczyciela na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, dostosowanie do możliwości psychofizycznych ucznia objętego nauczaniem indywidualnym (indywidualnym wychowaniem przedszkolnym),
- podejmuje decyzje odroczenia obowiązku szkolnego po zasięgnięciu opinii PP-P,
- podejmuje decyzje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły po zasięgnięciu opinii PP-P
- po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w szkole zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego oraz programy nauczania z poszczególnych przedmiotów,
- po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza szkolny zestaw podręczników,
- szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez trzy lata szkolne,
- podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli oraz oceny dorobku zawodowego,
- gromadzi informacje o pracy nauczycieli,
- powołuje komisję w celu przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego dla nauczycieli
na stopień nauczyciela kontraktowego,
- wykonuje inne zadania wynikające z obowiązujących przepisów,
- podaje corocznie w terminie w terminie do dnia zakończenia zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym,
- ustala zasady korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych, uwzględniając konieczność zapewnienia co najmniej trzyletniego okresu używania tych podręczników lub materiałów (szczegółowe zasady znajdują się w bibliotece szkolnej),
- wykonuje czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane
z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,

3.Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występowania z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.

3a.W przypadku zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych przez organ prowadzący szkołę na czas oznaczony, gdy wystąpi zagrożenie bezpieczeństwa uczniów, dyrektor szkoły w porozumieniu
z organem prowadzącym, powinien zorganizować opiekę dla uczniów, którym zawieszono zajęcia. Opiekę tę zapewniają pracownicy szkoły, w której zawieszono zajęcia w miejscu gwarantującym bezpieczeństwo.

4. W wykonywaniu swych zadań dyrektor szkoły współpracuje z radą rodziców, z radą pedagogiczną
i samorządem uczniowskim.

5. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonywanie uchwały rady pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor szkoły niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę, który uchyla uchwałę, w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja organu prowadzącego jest ostateczna.

6. Dyrektor szkoły, po wyrażeniu pozytywnej opinii przez radę rodziców, wyraża zgodę na podjęcie
w szkole działalności przez stowarzyszenia, fundacje i organizacje, których statutowym celem jest działalność wychowawcza wśród dzieci albo rozszerzenie form pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej szkoły, na wcześniej uzgodnionych warunkach.

§ 13

1.Dyrektor szkoły sprawuje nadzór nad spełnianiem obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodzie szkoły, a w szczególności:
1) Kontroluje wykonanie przez rodziców dziecka obowiązku:
a) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły,
b) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
c) powiadamia dyrektora szkoły w której obwodzie dziecko mieszka o spełnianiu przez nie
w placówce obowiązku nauki lub obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz
o zmianach w tym zakresie.
2) Prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego
3) W przypadku niespełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki tj. opuszczenie co najmniej 50% zajęć w miesiącu, dyrektor szkoły wszczyna postępowanie egzekucyjne w trybie przepisów
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
4) Udziela na wniosek rodziców zezwoleń na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku nauki lub obowiązku szkolnego poza szkołą oraz określa warunki jego spełniania.
5) Przyjmuje uczniów do szkoły w przypadku zmiany przez nich szkoły, klasy lub oddziałów.

§ 14

1. Dyrektorem szkoły może zostać osoba spełniająca wymagania zgodne z Rozporządzeniem MEN.

2.Tryb powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa o systemie oświaty oraz wydane
na jej podstawie przepisy wykonawcze.

3.Funkcję dyrektora szkoły powierza się na 5 lat szkolnych.

4.Odwołanie dyrektora szkoły z pełnionej funkcji może nastąpić:
- na własną prośbę zainteresowanego z trzymiesięcznym wypowiedzeniem
- z końcem roku szkolnego, a w uzasadnionych przypadkach także w czasie roku szkolnego, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem
- z inicjatywy własnej organu, który funkcję kierowniczą powierzył w porozumieniu
z organem nadzoru pedagogicznego
- w razie otrzymania negatywnej oceny pracy.

§ 15

Skreślony

 16

1. Rada Pedagogiczna jest organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzenie podstawowych dokumentów pracy szkoły,
2) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców,
4) podejmowanie uchwał w sprawie przeniesienia ucznia.
5) Rada Pedagogiczna może w szczególnych przypadkach zaakceptować zmiany podręczników
i programów w każdym roku szkolnym.
6) Uchwala statut szkoły
7) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły,

Rada pedagogiczna opiniuje:
1) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) propozycje zawarcia umów ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli
w sprawie klas ćwiczeń i praktyk studentów,
3) projekt planu finansowego, a w szczególności propozycje dotyczące doposażenia w pomoce dydaktyczne oraz poprawy warunków pracy uczniów i nauczycieli,
4) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród Ministra Edukacji Narodowej
i Kuratora Oświaty.
5) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, opiekuńczych
i wychowawczych.
6) Opiniuje przedstawione przez nauczycieli programy nauczania.
7) Opiniuje przedłużenie powierzenia funkcji dyrektora.
8) Opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia, wolontariuszy i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza szkoły.

4. Rada pedagogiczna wprowadza uchwałą zmiany do statutu szkoły.

5. Nie rzadziej niż dwa razy w roku rada pedagogiczna analizuje wnioski dyrektora szkoły wynikające
z nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły.

6. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły.

7. Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności.

 17

1. W szkole działa Rada Rodziców, będąca reprezentacją ogółu rodziców uczniów.
Rada rodziców współdziała z pozostałymi organami szkoły w realizacji jej statutowych zadań,
a w szczególności:
1) występuje do dyrektora szkoły, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw szkoły,
2) inicjuje i organizuje formy bezpośredniej pomocy w bieżącej działalności szkoły i poprawianiu warunków jej funkcjonowania,
3) organizuje działalność mającą na celu podniesienie kultury pedagogicznej wśród ogółu rodziców,
4) gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz prowadzi działalność w celu uzyskania środków finansowych z innych źródeł, które przeznacza na wspieranie działalności statutowej szkoły,
5) Rada Rodziców po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną uchwala szkolny program wychowawczy i profilaktyczny,
6)Opiniuje programy nauczania oraz zestaw podręczników proponowanych przez nauczycieli do realizacji w szkole.

2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów szkoły.

3. Zasady pracy rady rodziców, w tym pozyskiwania i wydatkowania środków finansowych, określa regulamin jej działalności.

4. Dyrektor szkoły ma prawo do:
- uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach rady rodziców,
- występowania z inicjatywą uchwał rady rodziców.

5. Dyrektor szkoły ma obowiązek:
- uczestnictwa w określonym posiedzeniu rady rodziców na jej wniosek,
- udzielaniu wyczerpujących odpowiedzi ustnych lub pisemnych na wszelkie pytania rady rodziców.

 18

1.W szkole działa samorząd uczniowski będący reprezentacją ogółu uczniów. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Wybory przedstawicieli do Samorządu Uczniowskiego odbywają się każdego roku we wrześniu.

2. Najwyższą władzą samorządu jest walne zebranie przedstawicieli rad klasowych. Samorząd na co dzień reprezentowany jest przez jego władze wybierane przez przedstawicieli samorządów klasowych. Samorząd może tworzyć organizacje działające według regulaminu zgodnego ze statutem szkoły.

3. Samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej, radzie rodziców, dyrektorowi szkoły wnioski
i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów.
Dotyczy to:
- prawa do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i ustalonymi wymaganiami,
- prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawa do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawa do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie
z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
- prawa wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

4. Celem samorządu jest:
1) Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązaniu własnych problemów oraz kształtowanie partnerskich stosunków między uczniami i nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
2) Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałanie uczniów, wzajemne wspierania się, przyjmowanie współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
3) Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, stwarzania warunków do aktywności społecznej, samokontroli, samooceny i samodyscypliny uczniów.

5. Do zadań samorządu należy:
- organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych,
- współdziałanie z władzami szkoły w zapewnieniu uczniom należytych warunków nauki,
- współdziałanie w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych zainteresowań naukowych, kulturalnych, sportowych, turystyczno-krajoznawczych, organizowanie wypoczynku i rozrywki,
- dbanie o sprzęt i urządzenia szkolne, mobilizowanie uczniów do wykonania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły,
- organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom mającym trudności w nauce,
- rozstrzyganie sporów między uczniami, zapobieganie konfliktom między nauczycielami i uczniami, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu zgłoszenia go poprzez opiekuna samorządu dyrektorowi szkoły i Radzie Pedagogicznej,
- dbanie o dobre imię szkoły.

6. Samorząd szkolny ma prawo do:
1)Przedstawiania propozycji do planu pracy szkoły wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów.
2)Wyrażanie opinii dotyczących uczniów, udziału w tworzeniu przepisów wewnątrzszkolnych.
3)Wykonania gazetek, korzystania z różnych możliwości informowania uczniów o swej działalności.
4)Zgłaszania uczniów do wyróżnień i nagród stosowanych w szkole.
5)Udziału przedstawicieli z głosem doradczym w posiedzeniach rady pedagogicznej i rady rodziców.

7.Do obowiązków władz szkolnych wobec samorządu należy:
1)Pomoc w całokształcie działalności samorządu.
2)Zapoznanie samorządu z planem działalności planem pracy szkoły.
3)Zapewnienie warunków niezbędnych dla działalności samorządu.
4)Wysłuchanie opinii uczniowskich i informowanie o zajętym przez władze szkolne stanowisku.
5)Sprawowanie nadzoru.
6)Powołanie opiekuna z ramienia rady pedagogicznej.  


Opublikowane przez: Iwona Janus | Data wprowadzenia: 2016-03-04 10:07:49.

Zobacz:
 statut .  program wychowawczy .  Ochrona Danych Osobowych .  regulamin .  program profilaktyki . 
Data wprowadzenia: 2016-03-04 10:07:49
Opublikowane przez: Iwona Janus
 
Dodatkowe Informacje:
Adres:
Jednostki Organizacyjne
ul. Warecka 42
05-604 Jasieniec
Wójt Gminy
Marek Pietrzak
Kontakt:
Tel: 048 661 35 70
Fax: 048 661 35 81
e-mail: jasieniec@jasieniec.pl